zondag 1 december 2019

D66 wil deel opbrengsten Eneco aandelen reserveren voor energiefonds

In de begrotingsraad van 12 november heeft D66 een voorstel gedaan om een deel van de opbrengsten van de Eneco aandelen te reserveren voor het al eerder ingestelde energiefonds.

In een eerdere raadsvergadering is besloten om in 2040 een energie neutrale gemeente te zijn. Omdat op dit moment nog niet bekend is welke kosten hiermee gemoeid zijn wil D66 10% van de opbrengsten van de verkoop van de Eneco aandelen (verwachte opbrengst 50 miljoen) reserveren in het energiefonds.

Dit om onverwachte extra kosten voor de energietransitie niet te verhalen op de burgers van de Hoeksche Waard.

De fractie heeft hiertoe tijdens de begrotingsraad samen met de PvdA en GroenLinks een amendement ingediend waarin opgeroepen wordt tot het aanvullen van het energiefonds. Ondanks dat het amendement door meerdere partijen werd ondersteund behaalde het helaas niet de meerderheid in de raad. De D66 fractie zal zich blijven inzetten voor de energie neutrale gemeente in 2040.

Wil je het betoog op de begrotingsraad van fractievoorzitter Miranda den Tuinder lezen klik dan hier

Wil je het aangeboden amendement lezen klik dan hier